FIAT 500

Sinds een aantal jaren is de FIAT 500 weer helemaal terug in het huidige straatbeeld. De auto die zijn oorsprong kent in Turijn maar nog altijd in de straten van Rome veelvuldig is terug te vinden. I like them, a lot!! Sterker nog, ik maak van elke oude FIAT 500 die ik tegen kom een foto. Een gewoonte die veel mensen lijken te hebben. Vaak betrap ik andere mensen ook op het maken van een foto van een oude FIAT. De meeste zitten vol met deuken, butsen, krassen en andere beschadigingen maar misschien is dat juist de charme van de auto. Onverwoestbaar in de Eeuwige stad….

Na enige research kwam ik erachter dat dit jaar, 2016, de 80ste verjaardag van de FIAT 500 wordt gevierd. 80 jaar waarin de FIAT 500 ongeveer 9 keer officieel van model veranderde maar waarin weer allerlei sub categorieën te verkrijgen waren. Het verschil in model werd benoemd met een letter; de D, F, L, K, R enzovoort, al bleef het in de volksmond altijd gewoon de 500. De oorsprong van de 500 ligt in 1936 met de FIAT 500 topolino, oftewel een muisje. Dit muisje is bijna 20 jaar lang geproduceerd en kende een maximale snelheid van 85 kilometer per uur. Maar de FIAT 500 waar de huidige FIAT op is gebaseerd is het offciele tweede model en werd in 1957 voor het eerst geproduceerd. De versies die in dat jaar zijn gemaakt kende geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen. Wel had dit model een open dak tot aan de achterklep waardoor het eigenlijk ook cabrio werd. De modellen hierna werden moderner waarbij ook het vermogen van de motoren steeds vaker is verbeterd. Het ‘einde’ van de FIAT 500 ligt in 1976, totdat hij precies 50 jaar na zijn introductie weer een nieuw leven kreeg. In een modern jasje weliswaar maar de nieuwe FIAT 500 wordt geroemd op het internet door de liefhebbers. Gezegd wordt dat de vormen hetzelfde zijn gebleven, het vermogen is zoals elke nieuwe productie verbeterd en het heeft haar ‘liefelijke’ uitstraling weten te behouden.

Liefelijk of niet, vorig jaar heb ik samen met vriendinnetje Thea kennis mogen maken met de FIAT 500. En onze ervaring was geen wederzijdse liefde. Ondanks dat we ook hebben ervaren dat het ‘vermogen’ en de maximale snelheid hoger ligt dat de eerste officiële FIAT 500 topolino maakte onze FIAT 500 wel een hoop geluid in de zin van piepen en knarsen. Na een ontmoeting met een uitermate vriendelijke service monteur hebben we de FIAT 500 toch maar ingeruild. De vraag is dan ook, wat maakt dat ik de behoefte voel om elke oude FIAT 500 op de foto te zetten?? Is het omdat zij met hun gebutste en beschadigde onderdelen nog altijd hun charme en aantrekkingskracht weten te behouden. Of misschien het gegeven dat alles wat in Rome staat met de jaren mooier wordt en meer wordt gewaardeerd. Ik weet het niet, maar tot die tijd maak ik gewoon van elke FIAT die ik zie een foto….

 

 

Advertenties

3 gedachten over “FIAT 500

  1. Smaken en ervaringen verschillen. Paar jaar geleden hebben Karin en ik week lang in Italie rond gereden in een mooie zwarte fiat 500. Wel wat klein maar vooral nostalgie. Zou het zo weer doen

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s